Gå til sidens indhold

Jobsamtalen

Jobsamtalen giver dig mulighed for at komme helt i mål, så du får tilbudt jobbet. Derfor er det en god idé at forberede dig godt inden samtalen.

tim-gouw-79563-unsplash.jpg

Det første indtryk er afgørende

Hvis du har forberedt dig godt, vil du også føle en større tryghed ved situationen. Gå efter at være ”den bedste version af dig selv”. Mød op til tiden, og få styr på nerverne, så du roligt og smilende kan hilse på alle samtalens deltagere og komme godt fra start. Vær opmærksom på dit kropssprog.

Grundig forberedelse betaler sig

Forbered, og øv dig på, hvordan du helt kort vil præsentere dig selv i forhold til jobbet og virksomheden.

Brug jobopslaget og din ansøgning aktivt i din forberedelse. Læs dem omhyggeligt igennem, og forbered dig på, hvad du vil sige, hvis I kommer ind på enkelte opgaver, udfordringer og kompetencer. Overvej også, hvordan du selv kan få fremhævet nogle af de aspekter, hvor du vil kunne skabe værdi for virksomheden.

Brug også tid på at researche lidt om virksomheden fx via virksomhedens hjemmeside, og overvej, hvordan du evt. kan inddrage elementer fx om virksomhedens vision og værdier i samtalen.

Husk også at få fortalt lidt om, hvad du laver ved siden af dit arbejde, så du får givet et godt billede af dig som person.

Spørgsmål kan gå begge veje

Jobsamtalen giver begge parter muligheden for mærke efter, om I er et godt match. Vær ikke bange for at stille spørgsmål under samtalen, men vær opmærksom på, at det ikke bliver for påtaget. Det at stille de rigtige spørgsmål, kan være vejen til at vise, at I er et godt match, men spørgsmål kan også afdække det modsatte.

Forbered dig på, at du kan få spørgsmål, der handler om egenskaber ved dig selv (styrker og svagheder), og hvordan du håndterer forskellige typer opgaver og dilemmaer.

Efter samtalen

Efter samtalen skal du vurdere, om du synes matchet var godt, og du stadig er interesseret i jobbet, hvis du får det tilbudt. Hvis ikke, vil det være mest fair, at du melder det tilbage hurtigst muligt.

Hvis du gerne vil have jobbet, kan du overveje at sende en mail, hvor du takker for en god samtale, og lader dem vide, at du stadig er interesseret, og evt. kort opridser et par relevante pointer fra samtalen, fx "særligt ”det” og ”det” og ”det” bekræftede mig i, at der er et godt match".

Du kan også blot vente på deres tilbagemelding. Hører du ikke noget til den aftalte tid, er det helt okay selv at ringe op.

Hvad så herfra?

Hvis du ikke får jobbet, vil det være en god idé, at kontakte virksomheden og få feedback på, hvad du gjorde godt, om du gjorde eller sagde noget, der var mindre godt, og hvordan de vurderede dine faglige og personlige kompetencer i forhold til jobbet. Det giver dig måske en indsigt, som du kan bruge i din videre jobsøgning.

Hvis du får jobbet, skal du have forhandlet en endelig aftale på plads om dine løn- og ansættelsesvilkår og underskrevet en ansættelseskontrakt.

Råd og vejledning om løn- og ansættelsesvilkår

Du er altid velkommen til at kontakte ADOs forhandlingskonsulenter og få svar på de spørgsmål, der naturligt opstår, når du står i et jobskifte. Fx hvad der skal stå i ansættelseskontrakten, hvilket lønniveau du kan forvente og hvem der skal forhandle din aftale? Du kan også få vejledning om arbejdstidsregler, ferie og barsel mv.

ADO udarbejder hvert år en lønstatistik, hvor du kan få et indblik i lønniveauet i forskellige brancher. Læs mere her

Kontakt ADO på tlf.: 3871 0888 eller mail: ado-forhandling@ddd.dk

Kontakt

Gert Aagaard van Hauen.
Chefkonsulent

Gert