Dyrlæger skeptiske over for import af gadehunde til Danmark

Ny undersøgelse fra Københavns Universitet kortlægger importen af gadehunde til Danmark og afdækker bekymringer hos danske dyrlæger. Den Danske Dyrlægeforening bakker op om disse bekymringer og foreslår forbud mod import af gadehunde til Danmark.

Hund Strand

Et nyt studie fra KU har kortlagt organisationerne bag importen af gadehunde til Danmark og undersøgt, hvordan danske dyrlæger opfatter sundhedstilstanden hos importerede gadehunde.

Generelt stiller dyrlægerne i undersøgelsen sig meget skeptiske over for importen af gadehunde – primært på grund af sygdomsrisikoen. Desuden vurderes mange af de importerede hunde til at have sundheds- og adfærdsproblemer, ligesom dyrlægerne ikke mener, at hundenes nye ejere altid er klædt på til at have sådan en hund.

Import af eksotiske sygdomme

I projektet er der identificeret 29 aktive gadehundeorganisationer. Ni af disse bidrog med information om omfanget af importer, og det blev estimeret, at siden 2001 var flere end 5.000 gadehunde importeret via disse organisationer.

- Vi må konstatere, at der er en stor interesse for at bringe tidligere gadehunde fra Syd- og Østeuropa til Danmark og give dem en ny tilværelse som familiehunde. Taler man med personerne bag foreningerne, får man det indtryk, at der generelt er tale om sunde og velfungerende hunde, siger professor Peter Sandøe, som er den ene af forskerne bag undersøgelsen.

Men der tegner sig et ganske andet billede, når man taler med de praktiserende dyrlæger, der møder gadehundene i deres klinikker.

- Næsten alle de 173 dyrlæger, som svarede på vores spørgeskema, mener, at der er grund til at bekymre sig om, at gadehundene bringer eksotiske sygdomme med sig. Og næsten lige så mange mener, at de tidligere gadehunde har flere adfærdsproblemer end danske opdrættede hunde, siger professor Søren Saxmose Nielsen, der er den anden forsker bag undersøgelsen.

Han tilføjer, at dyrlægerne rapporterer om et stort antal aflivninger og et stort antal sygdomstilfælde, men at der foreløbig mangler systematiske undersøgelser, der kan underbygge dyrlægernes tilbagemeldinger.

Dyrlægeforeningen bakker op om et importforbud

Sidste år indførte Norge et forbud mod import af gadehunde. Forbuddet indebærer, at det er ulovligt at indføre hunden, hvis ikke den har været i privat varetægt i mindst seks måneder inden importen.

Dyrlægeforeningen mener, at Danmark bør følge Norges eksempel.

- De importerede gadehunde er problematiske på grund af de risici, som hundene forårsager for både andre dyr og mennesker, siger Hanne Knude Palshof, formand for Den Danske Dyrlægeforening.

- Det er samtidig svært at dokumentere hundenes reelle sundhedstilstand forud for en import. Vi mener derfor, at et egentligt dansk forbud er eneste løsning på de sundhedsmæssige problemer.

Hanne Knude Palshof mener heller ikke, at trafikken med import af gadehunde løser problemerne i de pågældende lande.

- Det er måske heldigt for den hund, der bliver udvalgt til eksport, men håndtering af de herreløse dyr kræver en lokal indsats. Løsningen er egentlige reguleringsprogrammer for herreløse gadehunde – ikke at tage nogle af dem med til Danmark, slutter DDD-formanden.

Forskningsprojektet er beskrevet i Dansk Veterinærtidsskrift nr. 12, 2019. Hent artiklen her

Foto: Hund strand: Foto Amalie Lohse-Lind og Natascha Munkeboe/KU SUND

Foto: Hundeinternat Grækenland: Amalie Lohse-Lind og Natascha Munkeboe/KU SUND

Yderligere oplysninger