Syge dyr skal fortsat behandles på trods af coronavirus

Alle dyreklinikker tager imod behandling af syge dyr, men mange tager selvfølgelig deres forholdsregler. Den Danske Dyrlægeforening har udarbejdet nogle retningslinjer til dyreejere om, hvordan de bedst forholder sig til deres kæledyr, nu coronavirusepidemien er over os.

_Q6Q0616.jpg

Situationen omkring coronavirus udvikler sig dag for dag og rejser mange spørgsmål – også om, hvordan vi skal forholde os til vores kæledyr. Her er det vigtigt at sige, at syge dyr fortsat skal behandles.

- Har man et sygt dyr, skal det til dyrlægen. De fleste dyrlæger holder åbent som vanligt. Det er dog vigtigt, at du ringer til dyrlægen, inden du møder op, siger formand for Den Danske Dyrlægeforening Hanne Knude Palshof.

- Flere dyreklinikker har valgt at indføre begrænsning til kun at tage imod akutte henvendelser. Dette tiltag er ikke fordi, man er bange for smitte til eller fra dyr, men alene for at følge regeringens anbefalinger om så lidt kontakt med andre mennesker som muligt, siger Hanne Knude Palshof.

- Mange dyreklinikker har også ændret deres arbejdsgange. Det kan fx være, at man bliver bedt om at aflevere sit dyr og vente udenfor klinikken, mens det bliver behandlet. Dette afhænger helt af de enkelte klinikkers faciliteter og bemandingsforhold. Det bedste er derfor at spørge sin dyrlæge.

Ikke samme coronavirus hos dyr og mennesker

Stort set alle kendte dyrearter, også hunde og katte i Danmark, har deres egen coronavirus. Men disse coronavira er dyrearts-specifikke, det vil sige, at de ikke smitter fra den ene dyreart til den anden og heller ikke til mennesker. Man skal altså ikke være bange for at blive smittet med coronavirus af sin hund eller kat.

Der er foreløbig ingen dokumentation for, at hverken kæledyr eller produktionsdyr spiller nogen rolle i spredningen af COVID-19, oplyser Anette Bøtner, professor og sektionsleder ved Københavns Universitet.

Men du bør begrænse kontakten med kæledyr og andre dyr, hvis du er syg med coronavirus, ligesom du vil gøre i forhold til mennesker.

Selvom der ikke er rapporteret om kæledyr eller andre dyr, der er syge med COVID-19, anbefales det stadig, at mennesker, der er syge med coronavirus, begrænser kontakten med dyr, indtil der er mere information på området. Hvis det er muligt, skal du lade et andet medlem af din husstand passe dine dyr, mens du er syg.

Sådan kan du tage dine forholdsregler

• Undgå direkte kontakt med dit kæledyr, hvis du er syg, og vask hænder og brug mundbind, hvis kontakt er nødvendig.
  • Ring til dyrlægen hvis dit dyr har behov for dyrlægehjælp. Dyrlægen kan fortælle dig om de forholdsregler, som man tager, i forhold til at begrænse social kontakt og dermed smitte mellem mennesker.
  • Bed en anden i husstanden passe dine dyr, hvis du er syg. En rask person kan lufte din hund, når bare I sikrer minimal personlig kontakt menneske til menneske.

Læs mere om coronavirus og kæledyr