Dyrlæger i EU skal ikke kunne sælge antibiotika

EU bør gøre som de nordiske lande og forbyde dyrlæger at sælge antibiotika og andre lægemidler, mener Den Danske Dyrlægeforening og Lægeforeningen. Dyrlægers indtægter skal bero på sundhedsrådgivning og behandling, og ikke afhænge af, hvor meget antibiotika, de udskriver.

I Danmark og i de øvrige nordiske lande må dyrlæger ikke sælge lægemidler. Det princip ønsker Den Danske Dyrlægeforening og Lægeforeningen indført i hele EU.

”Som det er nu risikerer man, at dyrlægers faglige vurderinger, når de undersøger og behandler, bliver påvirket af muligheden for egen økonomisk gevinst. Når en dyrlæge udenfor de nordiske lande er det mindste i tvivl om, hvorvidt der er brug for antibiotika til en behandling, vil valget sandsynligvis falde på, at der udskrives antibiotika”, siger Carsten Jensen, formand for Den Danske Dyrlægeforening

Et øget forbrug af antibiotika er ensbetydende med flere resistente bakterier og større risiko for folkesundheden.

”Får vi ikke kontrol over de resistente bakterier, ender vi i en situation, hvor vi ikke kan behandle selv banale infektioner. Jeg er ikke i tvivl om, at når forbruget af antibiotika i landbruget i de nordiske lande generelt er lavere end i de øvrige europæiske lande, så hænger det blandt andet sammen med, at dyrlæger ikke må sælge antibiotika. Derfor er det på høje tid, at princippet kommer til at gælde for alle dyrlæger i EU, og det opfordrer vi den danske regering til at arbejde for”, Mads Koch Hansen, formand for Lægeforeningen.

EU-kommissionen har netop udsendt et forslag til en ændring af forordningen om veterinærlægemidler i høring. Forslaget indeholder en række konkrete tiltag til et mere rationelt forbrug af antibiotika på det veterinære område, men kommissionen har valgt at se bort fra tiltag, der handler om dyrlægers salg af antibiotika.

Yderligere kommentarer:

Carsten Jensen, formand for Den Danske Dyrlægeforening, tlf. 27 80 17 24

Mads Koch Hansen, formand for Lægeforeningen - gennem kommunikationschef Mette Ebdrup, tlf. 21 31 33 44