Mellem 25.000 og 50.000 katte aflives hvert år

Internaterne er fyldt op, og det er meget svært at få afsat en voksen kat. Resultatet er, at et uforholdsmæssigt stort antal katte må aflives. Det er helt uacceptabelt, mener Den Danske Dyrlægeforening.

- Jeg afliver næsten hver dag sunde og raske katte, siger Karina Ryborg, formand for Dyrlægeforeningens Sektion vedrørende Hund, Kat og Smådyr. Det er rigtigt trist at skulle aflive et dyr bare fordi, vi ikke kan finde et hjem til det. Men det er realiteten.

- Jeg oplever næsten hver uge, at nogen har stillet en papkasse med katte eller killinger på mit dørtrin. De er simpelthen blevet dumpet. Og så er det op til mig og mine kollegaer at tage os af de efterladte dyr”, siger Karina Ryborg.

De vilde katte er tamme
- Vi får også bragt vilde og herreløse katte ind. Men mange af kattene er ikke, som man skulle tro, vilde katte. De er tamme og bærer tydeligt præg af at have været sammen med mennesker. Desværre kan vi ikke finde deres hjem, fordi de ikke er blevet mærket og registreret.

- Nogle gange har vi forsøgt at finde ejeren gennem opslag i lokalområdet, eller i avisen og på facebook. Og en sjælden gang er det også lykkedes at finde ejeren igen, men det hører til sjældenhederne, fortæller Karina Ryborg.

Et reservoir af sygdomme
Et andet problem er de sygdomme, som vilde eller herreløse katte typisk bærer rundet på. Katteinfluenza, Katte-AIDS, kattesyge, parasitter. Listen er lang. Sygdommene betyder dårlig velfærd for de vilde katte, og de risikerer samtidig at smitte de huskatte, de kommer i kontakt med.

Mærkning er det eneste rigtige
I Danmark er det desværre ikke lovpligtigt at mærke katte. Den Danske Dyrlægeforening mener, at mærkning vil afhjælpe en stor del af problemet. Ikke alene vil man få et register over ejerne, men det vil også have en præventiv virkning i forhold til antallet af uønskede killinger. Det er nemlig ejeren af hunkatten, der er ansvarlig for killingerne.

Eventuelt yderligere oplysninger hos formanden for Sektion vedrørende Hund, Kat og Smådyr, Karina Ryborg, på telefon 20 11 95 12.