DDD bifalder det frivillige stop for brugen af kritisk antibiotika til kvæg

Landbrug & Fødevarer, Kvæg, har meddelt, at man vil indføre et frivilligt stop for anvendelsen af kritisk antibiotika.

Det netop indførte frivillige stop for anvendelsen af de kritiske 3. og 4. generations cefalosporiner er et godt tegn på ansvarlig anvendelse af antibiotika i kvægbruget.
I et samarbejde mellem dyrlæger og landmænd skal disse antibiotika fremover kun anvendes, såfremt en resistensbestemmelse viser, at det er det eneste anvendelige.
Dyrlæge Jens Philipsen, formand for Sektion Kvæg i Den Danske Dyrlægeforening, er rigtig glad for udmeldingen:
- Det er vigtigt, at dyrlæger og landmænd bakker op om det frivillige stop, så 3. og 4. generations cefalosporiner kun anvendes i de tilfælde, hvor der ikke er andre muligheder. På den måde mindskes risikoen for udvikling af resistens, og vi forbedrer muligheden for anvendelse i de rigtig kritiske situationer., siger han.

Eventuelt yderligere oplysninger hos formanden for Den Danske Dyrlægeforenings sektion vedrørende kvæg, Jens Philipsen, telefon 21 78 29 24.