Et klik på smartphonen viser den rette behandling af dyret

Nyudviklet app sikrer dyrlægen det rette valg af antibiotika

Danske dyrlæger har nu fået et nyt elektronisk opslagsværk, der lynhurtigt kan rådgive om, hvorvidt antibiotika skal være en del af behandlingen – og givet fald hvilket antibiotikum, der skal vælges.
Den Danske Dyrlægeforenings Sektion vedrørende Hund, Kat og Smådyr har udviklet en app til iPhone og Android, der er en elektronisk og revideret udgave af den tidligere udsendte Antibiotikavejledning til familiedyr. En række forskere fra Københavns Universitet og dyrlæger fra praksis med særlig viden inden for specifikke sygdomme har heri samlet tilgængelig viden og anbefalinger for at hjælpe dyrlæger med at træffe det bedste valg af eventuel antibiotika, når de står over for et sygt dyr på klinikken. Håndbogen blev ved udgivelsen i 2012 sendt til alle foreningens medlemmer, der arbejder med familiedyr, og det er den vejledning, der nu er udkommet som applikation til smartphones.
App’en er siden udgivelsen allerede downloadet hos, hvad der svarer til 40 % af smådyrsdyrlægerne, hvilket vidner om stor interesse for at bidrage til rationel brug af antibiotika i smådyrspraksis.
Det er planen, at den nye app løbende vil blive opdateret, efterhånden som forskningen indhenter ny viden om brug af
antibiotika til familiedyr.
Den nye app med navnet AB Vejledning er gratis, og den er opdelt i områder som luftveje, urinveje, ører, øjne, hud, flåtbårne sygdomme mm. Se eventuelt mere her:
https://itunes.apple.com/us/app/ab-vejledning/id797555166?mt=8 (iPhone) https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.secoya.ab_vejledning (Android)

Eventuelt yderligere oplysninger hos dyrlæge Helle Elkjær Johansen på telefon 40 88 14 54 / 75 61 14 44.