Attest til handelsundersøgelse
FH har udviklet eHest, der gør det nemt, fleksibelt og sikkert for dig at udfylde, gemme og sende alle dokumenter og billeder til brug for handelsundersøgelsen. Nedenfor er der samlet en række spørgsmål og svar om eHest.
-
Hvad koster eHest?
Prisen for adgang til eHest (angivet pr. dyrlæge i kroner ekskl. moms):
Opstartsgebyr Årligt gebyr Dyrlæge, medlem af FH 1.550 kr. 300 kr. Dyrlæge, medlem af øvrige faggrupper 1.950 kr. 600 kr. Dyrlæge, ikke medlem af DDD 4.500 kr. 3.675 kr. -
Hvordan kommer jeg i gang?
Adgang/login købes via Den Danske Dyrlægeforening ved at skrive til ehest@ddd.dk og oplyse følgende:
- Dyrlæge/dyrlægers navn
- mailadresse/r
- telefonnummer/numre
- kliniknavn
- Hvis du også ønsker adgang via en fælles klinikmail, skal denne skrives på.
-
Kan man være flere om at dele en adgang til eHest?
Nej, adgangen er personlig og dyrlægens underskrift står på det endelige dokument.
-
Virker eHest på Ipad?
Ja - der kan dog være problemer med at gemme den kliniske undersøgelse efter sidste opdatering. Hvis du oplever problemer, skal du gøre følgende:
- Gå ind under indstillinger
- Vælg safari
- Vælg ryd historik
- Luk eHest og åben igen.
-
Virker eHest på min mobil?
Ja, eHest virker på både iPhone og Android.
-
Virker eHest offline dvs. uden internetadgang?
Som udgangspunkt skal du have netadgang for at arbejde med eHest.
Skal du undersøge en hest et sted, hvor der ikke er netadgang, skal du på forhånd sørge for at åbne eHest, så du har siden, hvor du skal udfylde undersøgelsen, klar, inden du kører ud, hvor der ikke er dækning. Den afsluttede undersøgelse forsvinder ikke, men kan dog først gemmes og sendes, når netadgangen er genetableret.
-
Skal jeg tegne hestens signalement i forbindelse med handelsundersøgelsen?
Nej, men du skal kontrollere hestens chipnr. og om hestens pas i øvrigt stemmer overens med den hest, der står foran dig.
-
Der sker ikke noget, når jeg har trykket på send - hvad gør jeg?
Hvis du skal sende undersøgelsen ud til køber og sælger og har trykket på send, og der bliver ved med at stå "et øjeblik", skyldes det med al sandsynlighed, at en eller flere af mailadresserne ikke er korrekte.
Tjek i data, om der er fejl, ret data og send igen.
-
Kan mine kollegaer i min egen praksis se mine undersøgelser - og kan jeg se deres?
Ja, klinikken har et fælles sagskartotek, så alle i samme praksis se, hvad der blev fundet sidst, hvis hesten kommer til ny undersøgelse.
-
Kan jeg vedhæfte fotos til undersøgelsen?
Ja, fotos kan uploades i undersøgelsen og kan efterfølgende sendes med ud til sagens parter, forsikring mv.
-
Kan man bruge eHest til røntgenundersøgelsen?
Ja.
-
Kan man bruge eHest til den engelske version af handelsundersøgelsen?
Ja, under "opret sag" vælger du, om attesten skal være på dansk eller engelsk.
Aftalegrundlag
For at aftalegrundlaget er anvendt korrekt, skal dyrlægen sikre sig:
- At både køber og sælger har underskrevet aftalegrundlaget (papirversion), før handelsundersøgelsen begyndes.
Bruges platformen eHest, skal dyrlægen sikre sig:
- At både køber og sælger har godkendt aftalegrundlaget via den mail, som de modtager fra eHest. Når køber eller sælger har godkendt, genereres en mail i systemet om, at parten har accepteret grundlaget. Det er vigtigt, at du som dyrlæge kontrollerer, at godkendelsen foreligger fra både køber og sælger, før handelsundersøgelsen begyndes. Har begge parter godkendt aftalegrundlaget, er det fyldestgørende som underskrift.
For heste, der handles på auktioner, kan der være særlige forhold, som gør sig gældende. Læs mere om handel på auktioner her: Handelsundersøgelse af heste forud for auktioner
Medlemmer af DDD, der har spørgsmål til aftalegrundlaget, kan kontakte WTWs forsikringsmægler, Dorte Jaquet på telefon: 8813 9533 eller e-mail: dorte.jaquet@wtwco.com