Gå til sidens indhold
På grund af implementering af nyt medlemssystem er der lukket for telefonkontakt til DDD fra den 18. - 25. juni FAQ

Samlet hestebranche anbefaler tre måneders reklamationsfrist ved handel

Køb og salg af heste vil fra 1. januar 2022 ikke længere falde ind under reglerne om forbrugerkøb. Under den nye lovramme vil de større aktører i hestebranchen anbefale tre måneders reklamationsfrist ved handler med heste.

Når handel med heste ikke længere omfattes af reglerne for forbrugerkøb, forsvinder den ufravigelige to års reklamationsfrist, og der er ikke længere seks måneders omvendt bevisbyrde efter en handel. Det vil derfor i højere grad være op til de handlende parter selv at fastsætte de egentlige aftalevilkår.

I praksis vil det betyde, at man fremadrettet vil kunne opleve hestehandler med alt lige fra årelang reklamationsfrist til slet ingen reklamationsfrist, og det kan måske gøre det sværere for de handlende parter at overskue vilkårenes konsekvenser i den konkrete handel.

Fælles standard skal skabe god balance

For at sikre en god balance mellem de handlende parter, er Den Danske Dyrlægeforening, SEGES/Landsudvalget for Heste og Dansk Rideforbund blevet enige om at anbefale anvendelse af tre måneders reklamationsfrist.

Ønsket om en branchestandard bakkes bredt op af hestesektorens øvrige større organisationer blandt andet Dansk Islandshesteforening, Dansk Travsports Centralforbund, Dansk Galop, Dyrenes Beskyttelse og Hestens Værn.