Gå til sidens indhold

Få hjælp til konflikthåndtering

Når konflikter eskalerer, kan det påvirke os i en grad, der ikke gør noget godt for os psykisk. Lær at håndtere konflikter, så de ikke ødelægger arbejdsmiljøet,

C6A7111

Konflikter opstår overalt, hvor der er mennesker. På kontoret, i klinikken, ude hos kunden eller over for leverandøren. Vi bliver uenige om, hvordan ting skal gøres, om indsatser og fx om værdier.

Der er følelser involveret. Bliver en uoverensstemmelse ikke løst, kan den vokse sig stor og bliver til en fastlåst konflikt, der påvirker både kolleger og trivslen på arbejdspladsen.

Mange konflikter kan tages i opløbet - det er derfor vigtigt at lære at tackle dem, inden de løber af med os. Kommunikation er nøglen.

Sådan håndterer du konflikten 

For at en konflikt ikke skal eskalere, kan du med fordel gøre brug af en række kommunikationsredskaber og dermed skabe en god ramme for dialog.

  • Invitér til dialog med jeg-sprog

    I konflikter rammes vi ofte på vores følelser, og et fortærsket udtryk siger, at det bedste forsvar er et angreb. Nej, det er forkert.

    I stedet for at angribe modparten, skal du blive på egen banehalvdel og holde fokus på bolden. 

    Når du taler i "jeg-sprog" viser du, at du også tager ansvar for situationen, og at du vil en løsning.

    "Jeg har brug for, at vi finder en løsning. Skal vi ikke sætte os ned og tale om det?"

  • Behersk dine egne følelser

    Bliver vi mødt af et smil, smiler vi selv. Bliver vi mødt af kritik og vrede, smitter det også. 

    • Forsøg med dybe indåndinger for at skabe dig selv en pause.
    • Vent med at svare på en dum mail
    • Træk noget luft eller hent en kop kaffe. 

    Ro på følelserne gør dig bedre i stand til at lure, hvad modpartens frustration bunder i, og hvordan du bedst imødekommer det med kommunikation.

  • Lyt uden at afbryde

    Lader du din modpart komme af med sin forklaring - ved simpelthen at lytte uden at afbryde - er du i gang med træk-kommunikation.

    Du må gerne spørge oprigtigt interesseret ind til den andens historie. Så kom al den dårlige luft ud!

    Hvis du modsat reagerer ved hurtigt at afvise din modpart ved at forklare din side af sagen, og hvad løsningen er, praktiserer du tryk-kommunikation.

    Du forklarer, belærer og forklarer så en gang til. Men den anden er stadig lige ophidset. Og din træk-kommunikation vil avle modtryk. Konflikten vil eskalere.

    Med træk-kommunikation lytter du, og når modparten oplever at blive lyttet til, går gassen af ballonen, og du kan forsigtigt spørge, om den anden vil høre din forklaring og dit forslag til en løsning.

5 gode råd til konfliktløsning

  1. Hold person og sag skilt ad. Det handler om uenigheden, ikke den andens uvidenhed eller inkompetence
  2. Spørg nysgerrigt ind: "Når du siger sådan, skal jeg så forstå det sådan at..."
  3. Formulér dine egne ønsker og håb: "Jeg kunne godt tænke mig..." eller "For mig er det vigtigt at..."
  4. Sæt dig i den andens sted og prøv at forstå, hvad der er vigtigt for ham/hende. 
  5. Undersøg sammen forskellige løsningsmuligheder og vælg dem, der tilgodeser både dig og den anden. Fx: ”Hvad ville være den bedste løsning for dig?” eller ”Hvad skal der til, for at du er tilfreds med løsningen?”. 

Du kan læse mere om konflikthåndtering hos godtarbejdsmiljø.dk

Har du brug for hjælp eller spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte ADO på telefon 3871 0888 eller mail ado-forhandling@ddd.dk.