Gå til sidens indhold

Kend din APV

På alle arbejdspladser skal der regelmæssigt udarbejdes en arbejdspladsvurdering (APV), hvor både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø bliver målt.

C6A3132

En arbejdspladsvurdering (APV) er en mulighed for at komme til orde - og et redskab for din arbejdsgiver til at få styr på - og arbejde med - arbejdsmiljøet i virksomheden. Hvis du ikke har hørt om nogen APV, så spørg ind til det, og bed gerne om at se den. Det kan være en indgang til at tage en snak om problemer, som du måtte opleve at have, og hvordan de kan løses.

En APV består af fem elementer:

  1. En kortlægning af arbejdsmiljøet - herunder det psykiske arbejdsmiljø
  2. En beskrivelse af problemerne
  3. Arbejdsmiljøets indvirkning på sygefraværet
  4. En handlingsplan for, hvornår og hvordan problemerne skal løses
  5. En plan for opfølgning på problemerne

Mere om arbejdsmiljø

Arbejdstilsynet holder øje med arbejdsmiljøet, Find mere viden, tal og statistikker - og bliv klogere.

Vidste du...

... at alle virksomheder med 10 eller flere ansatte skal have en arbejdsmiljøorganisation? Det vil sige, at der for hvert område der har en arbejdsleder, skal der være en arbejdsmiljøgruppe.

... at alle virksomheder med mere end 20 ansatte skal have et arbejdsmiljøudvalg.

Læs mere hos Arbejdsmiljø i Danmark (AMID) om kravene til en arbejdsmiljøorganisation og reglerne for dens arbejde. 

Har du brug for hjælp eller spørgsmål til reglerne om arbejdspladsvurdering, er du altid velkommen til at kontakte ADO på telefon 3871 0888 eller mail ado-forhandling@ddd.dk.