Gå til sidens indhold

Har du tjekket din lønseddel for nylig, og er der nogle krav til, hvordan den skal se ud?

Din lønseddel indeholder mange oplysninger, og den kan være svær at gennemskue. En lønseddel skal være skriftlig, men der er ingen specifikke formkrav. Det betyder, at den eksempelvis kan være håndskrevet eller digital, så længe den er læsbar. Alle lønmodtagere har krav på at modtage en lønseddel.

Det er meget forskelligt, hvad en lønseddel indeholder, og hvordan den ser ud. Dog er der nogle krav til selve indholdet, og det er:

·     Din løn i den givne periode

·     Perioden, som lønsedlen dækker over

·     Beløbet, der er trukket i A-skat og AM-bidrag

·     Dit navn, adresse og CPR-nummer

·     Arbejdsgivers navn, adresse og CVR-nummer.

Mange lønsedler indeholder typisk flere oplysninger, som fx diverse tillæg, overarbejde, skattepligtige goder, pension, ferie og feriefridage, men det er ikke et krav.

ADO anbefaler altid medlemmerne at tjekke deres lønsedler, men vi kan også godt forstå, at den kan være svær at gennemskue, og det sker også indimellem, at der rent faktisk er fejl i dem. Derfor er det særligt vigtigt, at man er opmærksom på sin løn og særligt også sin pension og ferie.

På lønsedlen kan det bl.a. fremgå, at der er blevet betalt pension, men det kan godt være, at der ikke er blevet indbetalt midler til pensionsordningen. Det er ikke noget, man nødvendigvis tjekker, fordi man oftest bare ser, hvad der går ind på lønkontoen, og tænker, at der er styr på pensionen.

Det bedste råd er at tjekke op med pensionskassen engang imellem, så man faktisk sikrer sig, at der bliver indbetalt pension.

Det kan også være, at der i forbindelse med en ny overenskomst eller et tillæg til kontrakten er aftalt nye vilkår i form af forhøjelse af kvalifikationstillæg, forhøjelse af pensionsbidrag, ekstra fridage eller andet. I den forbindelse er det også vigtigt at få tjekket sin lønseddel.

Bl.a. er det aftalt i overenskomsten for ansatte dyrlæger i klinisk praksis, at arbejdsgiverbetalt pension ændres til 14 % pr. 1. januar 2025. Det er også vigtigt at tjekke.

 

Har du spørgsmål til din lønseddel, eller tror du, at der måske er fejl i din løn, er du velkommen til at kontakte ADO. Vi gennemgår gerne dine lønsedler og ser, om alt er, som det skal være.