Gå til sidens indhold

Det kræver hård hud at arbejde i klinisk praksis

Sandra Krogh er glad for at være i klinisk praksis, men oplever også, at presset på nyuddannede dyrlæger er stort.

Siden Sandra Krogh afsluttede sit studie i sommeren 2020, har hun både været ansat på en meget lille klinik og er i dag autoriseret dyrlæge hos AniCura Varde Dyrehospital, hvor 12 dyrlæger er fastansat og 42 medarbejdere har deres faste dagligdag. Sandra Krogh er ikke i tvivl om, at der i dag er et øget pres på nyuddannede dyrlæger i klinisk praksis – i forhold til tidligere. 

- Jeg kender en del, som har forladt klinikken efter at have været ansat 2-3 steder og fået nogle drag over nakken og er blevet udmattede af uhensigtsmæssige arbejdsgange, siger hun og fortsætter:

- En konsultation kan til tider minde mere om en psykologsession. Jeg mener helt sikkert, at dyreejerne er langt mere kritiske end tidligere, og der er generelt større forventninger til, at vi kan løse alle slags problemer fra dag ét, understreger hun. 

Sandra Krogh kommer med flere konkrete eksempler på, hvordan dyrlæger bliver hængt ud på sociale medier både i ind- og udland. Ikke nødvendigvis ved navns nævnelse, men ved at omtale episoder, hvor der er opstået utilsigtede hændelser, uden at der er sket egentlig fejlbehandling eller fejldiagnose. 

- Jeg har selv oplevet ejere, der var overbeviste om, at jeg havde fejlbehandlet deres dyr, og dermed både havde googlet mig og udspurgt deres netværk om mig, fortæller Sandra Krogh og tilføjer, at man som nyuddannet står overfor nogle nye udfordringer end tidligere, da folk har et andet og tættere forhold til deres kæledyr nu end for 20 år siden.

- Mange mennesker har også meget høje forventninger til sundhedsbehandling og derfor også til, hvad dyrlægen kan udrede og behandle, og så spiller de sociale medier en kæmpestor rolle.  

- Dårlig omtale af en klinik kan direkte aflæses på bundlinjen, og for den enkelte dyrlæge er det vildt utrygt at blive nævnt med navn og i nogle tilfælde også omtalt med billeder, siger Sandra Krogh. 

På spørgsmålet om, hvad der kan afhjælpe de belastninger, som hun omtaler, falder svaret prompte og utvetydigt:

- Jeg mener helt bestemt, at god ledelse og god kommunikation er svaret, siger hun. 

- Helt overordnet mener jeg, at der er mange ledertyper i klinisk praksis af den gamle skole. De har et lederansvar og har brug for god kommunikation, men de har ikke tilegnet sig de nødvendige kompetencer. Det ville gøre en kæmpe forskel at arbejde mere med god brobygning fra uddannelsen til arbejdsmarkedet, god sparring og ligeværdig kommunikation, konstaterer hun lidt tørt og fremhæver sin nuværende arbejdsplads som et godt eksempel på at håndtere nye ansatte på en meget tillidsbaseret måde. 

- Jeg er meget glad for at være i klinisk praksis og håber, at vi bliver mange flere, som trives godt, siger hun afslutningsvis med et stort smil. 

Husk at besvare det tilsendte spørgeskema

Den Danske Dyrlægeforening gennemfører i øjeblikket en trivselsundersøgelse i klinisk praksis sammen med Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

Husk at besvare det tilsendte spørgeskema, så bidrager du til større viden om, hvad der skaber trivsel, og hvad der kan blive bedre.