Verdens dyrlæger advarer mod flade hundesnuder

Dyrlæger fra hele verden sender klart signal til kommende hundeejere om at tænke sig rigtig godt om, inden de køber en fladnæset hund.

Ved en paneldebat ved verdenskongressen for dyrlæger, der afholdes i disse dage i Bella Centeret, var der enighed blandt verdens dyrlæger om, at avlen af fladnæsede hunderacer er gået for langt. For mange hunde af racerne Mops, Fransk Bulldog og Engelsk bulldog lider i dag under deres udseende i en sådan grad, at det ikke længere er forsvarligt at avle videre mod flade næser.

Hundenes næser er blevet så korte, at flere af dem må opereres for at kunne trække vejret og få et anstændigt liv. Deres sjove snorkelyde og deres tendens til at sidde op og sove er i virkeligheden et udtryk for markante problemer med vejrtrækningen. Og nu er det nok.

Der var ved aftenens debat enighed om, at dyrlæger, avlere og kennelklubber må stå sammen om at få vendt den udvikling. Der skal fokus på sundhed i stedet for udseende!

Sebastian Klein, medlem af dyreetisk råd, deltog i aftenens debat og påpegede, at hundens udseende i dag er resultatet af menneskeskabt design. Derfor har vi også et ansvar for at vende udviklingen mod sundhed.

Anne Sørensen, formand for Faggruppe Hund, Kat og Smådyr, Den Danske Dyrlægeforening, udtaler:

- Avlen er gået over gevind, og vi er kommet for langt ud. Vi vil gerne beholde de fladnæsede hunde, som de gode familiehunde de er, men de skal være sunde. De skal kunne trække vejret, og det kræver, at vi sender et klart signal til kommende hundeejere om, at de skal tænke sig om, inden de køber en fladnæset hund.

3 gode råd til kommende ejere af fladnæsede hunde:

• Bed om at se forældredyrene, og spørg ind til, om de er blevet opereret. Få en købekontrakt.
  • Gå efter de hunde, der har de længste næser.
  • Vælg hunde, hvor næseborene ikke er lukket af hudfolder - se billede.

Verdenskongressen, hvor 3000 dyrlæger fra hele verden deltager, har "Sund avl" som overordnet tema. Kongressen slutter torsdag i denne uge.