Ingen journalpligt for dyrlæger: Gode råd ved behandling af dyr med mulig forsikringsdækning
Veterinærområdet er et privat, liberalt erhverv og er derfor ikke underlagt de regler om journalpligt og aktindsigt, som gælder i det ”humane” sundhedsvæsen. Der eksisterer således ikke en generel lovpligt til at føre journaler. Der findes heller ikke en pligt til at udlevere eventuelle journaler, røntgenbilleder eller anden dokumentation og materiale til dyreejere eller tredjepart, herunder forsikringsselskaber. En eventuel journal er dyrlægens interne arbejdsredskab og betragtes som dyrlægevirksomhedens ejendom, og det er op til den enkelte virksomhed at beslutte, om der skal føres journal, og om – og i hvilket omfang – materiale eventuelt udleveres. Ved udlevering til tredjepart, fx forsikringsselskaber kræves dokumenteret, udtrykkeligt samtykke fra dyreejeren.
DA og DDD har udarbejdet vejledningen "10 råd til dyrlæger, der behandler dyr med mulig forsikringsdækning". Vejledningen indeholder konkrete anbefalinger til, hvordan dyrlæger og dyrlægevirksomheder professionelt og ansvarligt kan håndtere forsikringssager uden at påtage sig forsikringsretlig rådgivning, som ligger uden for det veterinærfaglige ansvar. Vejledningen kan tilgås her
DA og DDD er fortsat i løbende dialog med relevante interessenter, herunder Forsikring & Pension (F&P). I den forbindelse er forskelle i tilgang og forventninger blevet tydelige – særligt i relation til forsikringsselskabernes krav om dokumentation og indsigt i eventuelt journalmateriale. Det er i den forbindelse væsentligt igen at understrege, at der ikke gælder en generel pligt til journalføring, og at det fortsat beror på den enkelte dyrlægevirksomheds egne interne procedurer. Samtidig bør dyrlægevirksomheder, der fører journaler og gerne vil sende kopier til fx forsikringsselskaber, gøre det til en del af dyrlægearbejdet på linje med diagnosticering og behandling.