Frivillig mærkning og registrering af katte har ingen effekt

Tak til regeringen for at melde sig ind i kampen med at opfordre katteejere til at mærke deres katte, men det, der er brug for, er lovgivning.

Kattekillinger

Frivillighedens vej fører ikke til ansvarligt katteejerskab. Det siger formand for Den Danske Dyrlægeforening Hanne Knude Palshof.

Udmeldingen kommer i erkendelse af, at Folketinget igen, trods et beslutningsforslag fremsat af Dansk Folkeparti 19. maj, har besluttet sig for ikke umiddelbart at løse det store problem, som det rent faktisk er, at katteejere ikke får mærket og registreret deres katte.

- Den Danske Dyrlægeforening har arbejdet på sagen i 11 år, og det er trist at sige, at det ikke har haft den ønskede effekt. Det sker hver eneste dag, at dyrlæger og dyreværnsorganisationer tager imod tamme katte "uden" ejer - og desværre er det et antal, der er i stigning, siger Hanne Knude Palshof og henviser til en undersøgelse fra Københavns Universitet, der for nylig har vist, at optaget af katte på danske internater er steget med over 250 procent siden 2004.

DDD-formanden lægger vægt på, at krav om mærkning og registrering vil gøre en forskel for de tusindvis af katte, der enten bliver efterladt eller er løbet bort.

- Uden mærkning bliver de overladt til en uvis skæbne, fordi ejer ikke kan kontaktes, hvis katten bliver kørt ned eller indleveret hos dyrlægen eller et internat.

Den Danske Dyrlægeforening har opfordret skiftende regeringer til at indføre obligatorisk mærkning af katte. For i modsætning til fx hunde, heste og alle produktionsdyr er der paradoksalt nok ingen særlig dansk lov, der beskytter danskernes foretrukne kæledyr – katten.

- Det er derfor også nedslående, at der ikke er politisk vilje til at tage det ansvar, der er brug for – nemlig at gøre det lovpligtigt for katteejere at få registreret og mærket deres katte. Kun det vil sikre, at en katteejer kan blive genforenet med katten, hvis den er havnet på et internat, eller at dyrlægen straks kan iværksætte behandling af syge og tilskadekomne katte, siger Hanne Knude Palshof.

- Vi fortsætter kampen for at sikre kattens status i det danske samfund, og vi håber, at Folketinget finder mod til at tage den beslutning, der er brug for – indførelse af obligatorisk mærkning.